onsdag 16 februari 2011

Palme och Pelle

I.

Snart är det exakt
25 år sedan Olof Palme mördades. Jag minns det tydligt fast jag bara var sex år. Det var lördagsmorgon och jag gick upp tidigt för att titta på "Gomorron Sverige". Kanske var min syster med, jag minns inte. "Gomorron Sverige" visade tecknat och det var ovanligt på tv då. När jag slog på tv:n läste jag att det skulle bli extrainsatta nyheter istället. Besvikelse. Inget tecknat.


När nyheterna började
sa presentatören vad som hade hänt. Jag var ju liten, men fattade ändå att det här var en stor grej. Så jag sprang in och väckte mamma och pappa. "Olof Palme är död! Någon har mördat honom!" Först trodde de mig inte och tyckte jag skulle låta bli att skämta om så hemska saker. Efter ett tag förstod de att det var allvar och gick ut och kollade nyheterna. Chock och förvirring.

Kommer ni också ihåg?



II.


För 20 år sedan
tog hårdrockssångaren Per Yngve Ohlin livet av sig. Han kallades oftast för Pelle och som vokalist i Norgebaserade Mayhem blev han känd som "Dead" eller "Pelle Dead". Dagen när Ohlin dog minns jag inte alls. Och det är det nog få som gör förutom hans familj, vänner och några underjordiska hårdrockare. Själv var jag elva år och lyssnade på Tomas Ledin och Christer Sandelin. Dock inte Ohlin.


Mayhem var rätt okända
på den tiden och hade ännu inte släppt något album. Tre år efter Ohlins död kom debuten "De mysteriis dom sathanas" som blivit en av de mest klassiska black metal-skivorna. På skivan är det ungraren Attila Csihar som sjunger. Flera av texterna är skrivna av "Dead". Han hann aldrig medverka på några regelrätta studiolåtar, men hans röst kan höras på liveinspelningar och demos. Många anser att hans paradnummer var "Freezing moon" och den kan ni lyssna på här.

Fotot är taget av mig.

9 kommentarer:

  1. Det där stämmer med mitt minne av Palmemordet på pricken! Kom ihåg att jag tyckte det var jobbigt att föräldrarna inte trodde på mig. Undrar hur många kids som var med om exakt den grejen borde vara ganska många kan jag tänka mig. Tecknat på tv var ju nåt man kunde döda för på den tiden. Superted va?

    SvaraRadera
  2. Jag minns fan inte. Men Superted känns rätt.

    SvaraRadera
  3. Själv har jag ju för mig att Superted hörde till det nya, fräscha Söndagsmorgon som jag aldrig tyckte klarade att tävla med mysfaktorn i Go'morron Sverige. Go'morron Sverige har alltid varit Hacke Hackspett för mig. Men jag kan ha fel.

    Barndomsminnen är ju så selektiva. Jag kommer också ihåg Palmemordet i stort sett som beskrivet ovan. Men jag kan inte vara helt säker på att det är mitt minne eller om jag hört det berättas så många gånger att jag gjort det till mitt. Jag kommer definitivt ihåg senare på dagen när det börjat sjunka in och hela familjen satt och följde rapporteringen. Kommer ihåg att tårarna rann sakta på mammas och pappas kinder.

    En annan speciell sak med barndomsminnen är att de ofta knyts samman med lukter eller smaker. Yasser Arafat till exempel är för mig för evigt förknippat med nybakta moccarutor och kall mjölk som serverades en ung Pelle framför teven som visade bilder från den senaste raketattacken i Libanon.

    Pelle Ohlin förknippar jag med unken källarlukt och kadaver men det är inget barndomsminne utan bara en föreställning jag gjort mig efter att ha läst om att han begravde sina kläder med döda djur som han senare grävde upp och bar på scen. För känslans skull.

    Hårt.

    SvaraRadera
  4. Kan i anledning metal-temat för övrigt rapportera att jag satt och pimplade hemma hos en gammal Gorgoroth-gitarrist inatt tillsammans med en Entombed-bassist.
    Det var också andra metalfolk där men jag känner inte scenen gott nog för att veta vilka band de spelade med.
    Men jag kan berätta att Roky Erickson verkar intressant att vara turnéledare för om nu någon hade sina tvivel om det.

    SvaraRadera
  5. Rip: Finns ju inget som hindrar att båda är sanna! Du är några år äldre än mig, kanske gick Hacke Hackspett när du var i "prime"-ålder för GS och Superted några år senare när jag var det? Fast när du säger det där med Söndagsmorgon känns det bekant. Det är här man vill att någon ska komma in med reda fakta på hand.

    Dead hade också (om jag minns rätt och om det är myt eller sanning, svårt att veta ibland med de där historierna) en påse med en död fågel i på scenen. Med jämna mellanrum andades han i påsen för att känna lukten av död.

    Fan vilken mäktig pimpelhistoria! Och att Roky Erickson är ett original har man misstänkt, ja.

    SvaraRadera
  6. hårdrockssångaren....... hårdrock?

    SvaraRadera
  7. Sandra: Är inte black metal en slags hårdrock? Det skulle i alla fall jag säga. Jag hade kunnat kalla honom för black metal- och death metal-sångaren Pelle Ohlin (eftersom han sjöng i death metal-bandet Morbid också), men det hade blivit alldeles för långt, i mitt tycke. Så därför drog jag ihop alltsammans till hårdrock. Men men, tyck det är fel då, om du tycker det.

    SvaraRadera
  8. Om det är nåt jag tycker är råtöntigt så är det när folk skriver störiga bloggkommentarer som uppmuntrar till svar och diskussion, men sen när svaret kommer skriver de inget mer. De har dragit vidare på internet. Ingen äkta vilja till diskussion, bara störiga inpass för att jävlas. Flyktig feghet. TÖNTAR!!!

    SvaraRadera