onsdag 5 oktober 2011

Blod eld död

Jag har väntat i flera år på den här boken - "Blod eld död" av Ika Johannesson och Jon Jefferson Klingberg. Det har varit snack om den väldigt länge och det enda jag visste var att den skulle handla om svensk döds- och svartmetall. Det gör den också, fast inte bara. En del annan metall får plats också. Och dödsen får klart mindre utrymme än den svarta och det känns helt rätt med tanke på att "Swedish death metal" redan finns. Författarna nämner den på ett ställe, vilket är bra. Bra att de inte försöker låtsas som om att Dellamortes bok inte existerar. 

"Blod eld död" är en reportagebok där varje kapitel är ett reportage, helt enkelt. Jag har verkligen haft en läsfest hemma. Det tog väl två kvällar bara så var boken utläst. Första halvan är särskilt läsvärd, tycker jag. Här finns två viktiga kapitel: ett där man får hela historien om Bathory och ett om Pelle "Dead" Ohlin från Mayhem. Vad jag vet har det inte gjorts några ordentliga historieskrivningar om båda dessa på svenska förrän nu. Ett annat kapitel som jag läser med särskilt intresse är intervjun med Jon Nödtveidt från Dissection, den sista han gjorde innan han tog livet av sig.

Bathory-kapitlet är kanske det mest intressanta. Det har ju varit svårt att få någon information om bandet/honom eftersom Quorthon höll så pass låg profil. Han verkar ha varit en rätt "vanlig" kille som gillade AIK och motorcyklar. Bara för att han i sin musik ville skapa något mörkt och hårt betydde inte det att han levde så. Han var inte någon som mördade folk, torterade djur, tillbad Satan, you name it. Långt därifrån. Därför blir det nästan ironiskt och fånigt att black metal-band från 90-talet och framåt - de som tävlat i att vara mest trve - hela tiden har refererat till Bathory som en inspiration för äkta ondska. Vilket Quorthon själv inte alls trivdes med. Snacka om att folk tog sig tolkningsfrihet över hans person.

"Blod eld död" är inte alls någon heltäckande historia om svensk hårdrock/metal från starten fram till nu, vilket också författarna braskar för i inledningen. Och det är helt ok. Annars hade jag undrat varför de kommersiella giganterna inom svensk hårdrock, som Yngwie Malmsteen och Europe, knappt nämns alls. Johannesson och Klingberg skriver att de ville berätta om pionjärerna, de som på olika sätt brutit mark. Det håller oftast. Men jag vet inte om band som Nifelheim och Hammerfall riktigt passar in på den beskrivningen. Ändå är de med. Däremot känns det givet att Heavy Load får ett eget kapitel, gruppen som av vissa kallas för Sveriges allra första heavy metal-band.

Något som slår mig är att Klingberg håller låg profil med sina egna erfarenheter från extremmetallscenen. Han var själv gitarrist i ett av Östersunds första death metal-band Celeborn. När författarna beskriver sig själva i början står det att Johannesson hängde med killarna som senare startade dödsbanden i Göteborg, men om Klingbergs kontakt med scenen finns nada. Kanske ville han inte riskera att glida ur författarrollen. Kanske ville han ha en ödmjuk framtoning, det hedrar honom isåfall. Kanske hade det känts som ett sidospår.

En av mina käpphästar, som jag alltid tjatar om, är det här med "norrländsk" och "Norrland". Att jag har svårt för de uttrycken eftersom de ofta används alltför lättvindigt. I "Blod eld död" älskar författarna att använda de orden. Och jag blir inte arg, jag blir besviken. Ika Johannesson ser jag som en grymt bra journalist och Jon Jefferson Klingberg är ju faktiskt uppvuxen i Jämtland och borde verkligen veta att allt inte är samma ovanför Gävle. Att det till exempel finns fem län/nio landskap.

På ett ställe står det om en specifik spelning som Heavy Load hade "i Norrland" med jättemånga bomber på scenen. Vadå "i Norrland"? De kan väl skriva lite mer specifikt än så. Raised Fist omnämns på ett ställe som ett "norrländskt" band. Det hade inte varit jättejobbigt att byta ut det mot "norrbottniskt". Någon av Dark Funeral-medlemmarna får samma behandling och blir kallad för "norrländsk" istället för "norrbottnisk". En annan slapp grej är när det står att Entombed har släppt "över nio album" när man skulle kunna skriva den exakta siffran. Fast nu är jag kanske lite väl småaktig.

Två av de minst givande kapitlen är, tycker jag, de som handlar om sexism/homofobi respektive högerextremism inom metal. Tyvärr, för de är väldigt viktiga ämnen. Men just därför kräver de utrymme och djup och då kan reportageformen bli lite för kort och begränsande. Det skummas bara på ytan. I inledningen av högerextremism-avsnittet konstaterar Johannesson och Klingberg dessutom att nästan ingen ville vara med i det. Men varför skrev ni det då? undrar jag. Då är det ju dömt att bli tomt och spekulerande. Men jag kanske är för hård. Nu när J. och K. har lyft frågorna kan möjligen fler våga ta dem vidare.

10 kommentarer:

  1. Det var en stor och jävligt bra artikel om Dead i Sweden Rock Magazine för några nummer sedan. Kan vara samma reportage men jag tror fan inte det.

    SvaraRadera
  2. Alltså jag tror att det var ett utdrag ur boken. Men jag vet inte säkert. Försöker söka svaret på nätet men jag hittar det fan inte. Är sämst.

    SvaraRadera
  3. först och främst:
    heavy load!!!
    sen.
    celeborn var ett deathmetalband.

    (http://www.tradera.com/Celeborn-Fall-6-latars-demo-1993-Svensk-Death-Metal-auktion_341021_137494973)

    SvaraRadera
  4. Ja, kanske det. Men det är jävligt mycket black metal-stämning i den där låten med dem som jag länkade till. Sången, med mera. Det känns på nåt sätt weird att kalla det för ren döds bara...

    SvaraRadera
  5. Ahapp, du har rätt. Det var mycket riktigt utdrag ur boken som publicerades som en tvådelad artikel i SRM 83 & 84.

    SvaraRadera
  6. Åh, vill säga så mycket men har inte läst boken ännu.

    SvaraRadera
  7. Skrev en kommentar imorse som försvann, så jag provar igen.

    Jag håller med Johan om Celeborn. Lyssna på de här låtarna: http://open.spotify.com/artist/5PR4JBpW9o2v133HXVn9gv

    Ante hade den där samlingen när vi var små. Vi tyckte att det var ball att ett band från Jämtland var med på en skiva, men mest tyckte vi att Left hand solution från Sundsvall var dåliga. "maaaaaster maaaaaster maaaster of disaster" var ett stående skämt jättelänge. Har för mig att de bytte sångerska sen till en som sjöng exakt likadant, men det kan vara fel.

    Jag tycker att kapitlet om Nifelheim passar jättebra. Det utgår ju från hur de användes i den där reklamfilmen som några seriefigurer, och att det handlade om hur folk såg/ser på hårdrock. "Hårdrockare, fan vilka lallare", liksom. Och hur det förändrats till nu, när hipsters och musikintresserade sitter och önskar att de haft en väst med patches istället för en ryggsäck med anglofili i gymnasiet. Och detta samtidigt som deras band är det enda svenska black metal-band som Watain kan tänka sig att spela med. Och det är ju så boken avslutas; med att Watain är mest true yada yada och bara finner Nifelheim värdiga deras sällskap. Och man kan väl diskutera det om Watain (trueighets-konsensuset) om man tycker att det är intressant, jag tycker inte att det är en särskilt spännande diskussion, tror jag. Men den inramningen (Nifelheim först, Watain sist, kopplingen mellan dem) speglar väl en komplexitet och en förändring över tid i hur det ses på genren, tycker jag.

    Och kapitlen om nazism och tjejer inom metal, bara att de finns med är ju en stor och bra grej tycker jag. Nästa gång blir det säkert djupare och bättre, för nu har nån gjort det. Hoppas jag.

    Tyckte att boken var bra. Gillade mycket att läsa om Heavy load; jättefint kapitel.

    SvaraRadera
  8. Jens: Lyssnade på Celebornlåtarna och håller med. Jag hade bara hört den här med dem, här är det ju tydliga svartinfluenser. Men den är kanske inte så representativ?

    http://hatpastorn.wordpress.com/2011/02/03/att-rida-febervindarna/

    Bra poäng där med hur de startar och avslutar boken. Nifelheimkapitlet är otroligt bra läsning, det var inte det jag menade. Tyckte mest författarna svajade lite i sin inledning, det där med pionjärer och sånt. De kanske kunde ha skrivit att de bara ville berätta några goa historier om intressanta artister? Jag vet inte, kan ha hakat upp mig för mycket, gör lätt det ibland.

    Håller även med nazism och kvinnor, bra att det lyfts upp och blir säkert bättre längre fram nu när någon brutit mark. Men där hade man ju liksom kunnat nörda ner sig ordentligt med forskare i religion, genus, idéhistoria, you name it. Hade jag gillat! Men hade kanske blivit för torrt och blodfattigt i det här sammanhanget. Jag vet inte. Svårt.

    Heavy Load-texten var mycket fin!

    SvaraRadera
  9. Jag är nog inte den som ska spika sista spiken i lådan om vad som är mest representativt för dem, men jag skulle vilja säga att benämningen death metal på ett sätt var lite vidare när Celeborn höll på. Andra halvan av 80-talet kallade både Autopsy, Mayhem och Morbid Angel sig för death metal. Och då kunde man ha med drag av det som sen skulle kallas black metal, men det var death metal. Även om den benämningen fanns på lite annat håll, men musiken fanns ju i stort också (Bathory, Celtic Frost, Sarcofago t ex) och benämndes så ibland men det var liksom (som jag ser det) inte lika polariserat då.

    Känner att det verkar som att jag tyckte att det där var skitviktigt, men det gör jag inte. Är bara lite omständig i formuleringerna och tänkte nå nåt slags slut på tanken.

    Förstod att du gillade Nifelheimkapitlet och tror att vi kanske läser vissa såna där grejer med olika brillor. Journalist kontra fisbralla.

    Tror heller inte att det hade blivit torrt om de där kapitlen vi pratar om varit längre, jag tyckte bara inte att de var onödiga för att de var lite korta och grunda.

    SvaraRadera
  10. Jens: Man kan i alla fall konstatera att boken har fått en jävla massa uppmärksamhet. Och i fredags var författarna med i seriositetens högborg, Studio ett.

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=4735446

    Och för inte länge sen i Nya vågen.

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3048&artikel=4709103

    Metal verkar bli finkulturellt nu. Har väl varit på gång ett tag kanske, men... Det är också en diskussion!

    SvaraRadera