måndag 7 maj 2012

Rätten att få säga hora

Jag lyssnade på Medierna i P1 i helgen, det handlade bland annat om det sexistiska hat och de hot som många kvinnliga journalister och skribenter (vissa uttalade feminister, andra inte) får ta emot i kommentarsfält och via mejl. Sexistiskt i den meningen att personangreppen har med deras kön att göra. Alltså, inte att de blir kallade för idioter utan att det ofta handlar om ord som hora, fitta, "du borde bli våldtagen" och så vidare. Det gamla vanliga helt enkelt, inte så mycket nytänkande där.

Och det var väl bra, tyckte jag, att Medierna lyfte frågan och jag kunde inte riktigt se hur ett sådant inslag kan vara kontroversiellt. Det är väl givet att alla människor tycker att sådana personangrepp är fel, tänkte jag. Även om man inte kallar sig för feminist måste man ju tycka, på ett rent mänskligt plan, att det inte är okej att behandla en annan människa på det sättet. Det är väl inget att snacka om. Det finns inget att diskutera. Det är nolltolerans som gäller. Jag tänkte att alla är överens om det här.

 

Men men, tji fick jag. För tro på fan om inte några diskussionslystna har hittat till P1:s hemsida för att kommentera inslaget. Människor vars budskap är att de kvinnliga journalisterna ska kunna tåla detta i sin offentlighet, de får skylla sig själva, de har bett om det genom att själva hålla en "låg nivå" på sina texter och åsikter. Tur att de finns, dessa kommentarsriddare som verkligen väljer sina strider med omsorg. Rätten att få kalla en kvinna för en hora som ska våldtas FÅR INTE KRÄNKAS! Den är ju ett av demokratins fundament.

2 kommentarer:

  1. Kommentarfunktionerna har sannerligen blivit ett ställe där hat kan få gro ganska fritt. Såg alldeles nyss en artikel i Aftonbladet om nynazisterna i Grekland. Under den tänkte jag att kommentarerna skulle handla om hur idiotiskt ett sådant parti är, men istället var det fullt av exempel på hur den här greken har så himla bra lösningar på saker och subtila ultrahöger-sympatier. Det är mycket mänskliga sociala konventioner (som typ att man ska skämmas om man är en elak person) som försvinner på internet och som kanske gör det lättare för dessa människor att leva med att vara elaka. Som himla sorgligt är det.

    SvaraRadera
  2. Ja precis, så brukar jag också tänka, att de inte skäms! Att en del kan sova gott om natten efter att ha hotat och förolämpat någon extremt grovt. Och liksom inte få dåligt samvete. Utan bara tycka att man har extremt rätt i både vad man skriver och hur man skriver det.

    SvaraRadera