måndag 14 januari 2013

Akayism

När jag nyligen var hemma hos J. och H. såg jag ett akayism-klistermärke, eller om det var en bild av ett akayism-klistermärke, jag minns inte. Hade liksom glömt det där och kastades tillbaka. Minns ni Akay och akayism? Hen/det var stort när jag gick gymnasiet, tror jag. Att det var någon gammal graffitimålare som börjat med sin egen ism. Man såg de där klistermärkena överallt. Och Loesje! A4-posters som folk, oklart vilka, klistrade upp på elskåp och så. Samhällskritiska budskap undertecknade av den där mystiska Loesje. Och Banksy var poppis. Det här med politisk gatukonst verkar ha varit hett under andra halvan av 90-talet, eller när det nu var. Mitt minne är verkligen inte bra.

3 kommentarer:

  1. Älskade Loesjepostrarna. De finns att hämta hem från deras hemsida om jag inte missminner mig. Så att vem som helst kan skriva ut och klistra upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha! Jag sökte och hittade: https://sites.google.com/site/loesjesverige/affischer

      Radera
  2. Dan Park var och är en flitig affischeur.

    SvaraRadera